Witamy w WordPressie. To jest twój pierwszy post. Edytuj go lub usuń, a następnie zacznij pisać!
Witamy w WordPressie. To jest twój pierwszy post. Edytuj go lub usuń, a następnie zacznij pisać!
Jesteś Szefem firmy? Menadżerem zespołu albo Liderem zespołu projektowego ? Zapraszam na sesję coachingowe dedykowane Tobie. Specjalizuję się w obszarze Executive & Leadership Coaching, który dotyczy wsparcia menedżera średniego i wyższego szczebla w rozwiązywaniu jego dylematów zawodowych i osobistych.
Procesy, które prowadzę są całkowicie spersonalizowane i dopasowane do potrzeb lidera, jego wyzwań i środowiska. Moja praca polega na towarzyszeniu liderowi w przygotowaniach i wdrażaniu zmian, wychodzeniu z kryzysu, przygotowaniu się do kolejnych wyzwań menedżerskich lub zmian w karierze.
Relacja w jakiej pracujemy oparta jest na partnerstwie i zaufaniu. Daje to przede wszystkim komfort do rozmów i rozważań na najważniejsze i najtrudniejsze tematy. To okazja do autorefleksji i przyjrzenia się sobie i sprawom z innej perspektywy, przemyślenia swoich założeń i przekonań na temat zarządzania i przywództwa, a także skonfrontowania się z innymi możliwościami i modelami.
To także szansa na złapanie dystansu do siebie i roli jaką pełnimy zawodowo i osobiście.
Kiedy warto żeby organizacja sięgnęła po taką formę wsparcia?
Świat w organizacji może być przyjazny dla ludzi w nich pracujących i przez to sprzyjać ich efektywności. Ludzie chcą pracować w firmach, które przynoszą rezultaty i chcą mieć swój wkład w pracę, chcą robić sensowne rzeczy, być widziani i doceniani za swój wysiłek.
Z różnych modeli i badań organizacji wiadomo, że ludzie chcą mieć do siebie zaufanie, chcą spostrzegać pracodawcę i przełożonych jako wiarygodnych, obdarzać się wzajemnym szacunkiem, być traktowanym fair, być dumnym z firmy i mieć koleżeńskie relacje . W innym ujęciu – zespoły istnieją po to, aby osiągać rezultaty – ludzie chcą być w dobrych, produktywnych zespołach i mieć swój wkład. Na to, aby zespoły były długofalowo efektywne musi istnieć dobra atmosfera i dobra relacja pomiędzy członkami zespołu . Pracownicy chcą wiedzieć czego się od nich oczekuje, mieć możliwość robienia tego, co najlepiej potrafią, być doceniani, chcą, żeby liczono się z ich zdaniem i żeby innym zależało na tym, jak pracują, czy się rozwijają. Nie zawsze jednak jest do tego przestrzeń. Poza tym firmy i szefowie często koncentrują się na wynikach i celach biznesowych, zapominając jednocześnie jak ważne są relacje i dobra atmosfera pracy.
Dlaczego zatem warto sięgnąć po coaching? Praca coachingowa zaprasza ludzi, aby odkryli:
Sytuacje, w których szczególnie warto zatrudniać coacha w firmie?
Jak przebiega proces coachingu w firmie?
Po pierwsze: Wybór coacha
Istnieje możliwość przeprowadzenia bezpłatnej próbnej sesji, po której klient może w bardziej świadomy sposób zdecydować się na cały proces, jak również wybrać coacha.
Po drugie: Firma jako ważne źródło informacji przy wyznaczaniu celów coachingu
Spotkanie trójstronne – przełożony, coachowany klient i coach. Celem spotkania jest:
1. Doprecyzowanie oczekiwań przełożonego względem klienta
2. Doprecyzowania oczekiwań klienta względem jego przełożonego
3. Doprecyzowania wzajemnej umowy między stronami
Dane pochodzące z oceny okresowej, oceny 360ᵒ lub procesu Development Center stanowią cenną inspirację do wyznaczenia celów
Doprecyzowanie celów coachingu
Osobą wyznaczającą cele coachingu jest klient – coachowany, to coachowany określa co chce, żeby było przedmiotem coachingu. Klient wie najlepiej nad czym powinien pracować podczas całego procesu i na każdej kolejnej sesji, aby sprostać oczekiwaniom firmy.
Po trzecie: Przebieg procesu coachingu
Przeprowadzenie cyklu indywidualnych spotkań – sesji coachingowych, które trwają od 3 do 8 miesięcy.
Pierwsza sesja ma charakter „discovery session”, jej celem jest odkrycie i nazwanie głównych celów i wartości, które chce realizować klient. Kolejne sesje to proces uzależniony od potrzeb klienta.
Typowe, przykładowe tematy menedżerskie to:
Coach poprzez zadawanie mocnych pytań sprawia, że klient staje się bardziej świadomy sytuacji i siebie w tych sytuacjach i ma możliwość wyboru, jak chce w takiej sytuacji postąpić.
Praca coacha polega z jednej strony na pogłębieniu świadomości, rozumienia siebie i sytuacji, w której się jest, z drugiej strony na wypracowaniu rozwiązania i podjęciu działania. Zwykle klient jest proszony o wykonanie ważnych dla niego zadań pomiędzy sesjami. W oparciu o podjęte działania, klient uczy się konsekwencji, poddaje ten problem kolejnej refleksji i może wypracować kolejne plany działania.
Po czwarte: Ocena efektywności coachingu
Jest ściśle powiązana ze sposobem wyznaczenia celów coachingowych.
Coaching dla zespołu, czyli Team Coaching dotyczy wsparcia lidera i zespołu w efektywniejszym wykorzystaniu potencjału grupy. Każdy zespół jest niepowtarzalny, tworzy unikalny system i ma swoją dynamikę. Team coaching polega na zdefiniowaniu wyzwań, opracowaniu kluczowych działań i wsparciu zespołu w ich wdrażaniu. W trakcie procesu coach zapewnia diagnostykę adekwatnymi narzędziami. Pomaga określić cele, wspiera dialog i poprawę relacji, moderuje dyskusje i rozwiązywanie konfliktów, pomaga budować i wzmacniać zaufanie pomiędzy członkami zespołu.
Kiedy warto sięgnąć po coaching dla zespołu?
Każdy z nas żyje pośród innych ludzi i chcąc lub nie chcąc wchodzi w wiele relacji z innymi osobami zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Nikt nie żyje w izolacji, wszyscy jesteśmy częściami złożonych systemów – naszych rodzin, przyjaciół, kręgów zawodowych i społecznych. Kluczowe dla powodzenia wielu przedsięwzięć może być to czy udaje się zbudować dobre relacje czy nie.
W coachingu zespołu w odróżnieniu od tradycyjnych podejść – np. mediacji i facylitacji – zajmujemy się nie tylko wypracowaniem rozwiązania, ale dynamiką całej relacji.
Dobra relacja to umiejętność tworzenia i utrzymania świadomej i intencjonalnej więzi. Świadomość pozwala określić, co się dzieje w danej sytuacji. Intencjonalność pozwala nam wybrać, jak chcemy zareagować.
System jest jak pajęczyna – dotknij jednego kawałka i cała reszta się poruszy.
Podstawowe założenia coachingu zespołu:
Jakie są największe korzyści z coachingu zespołowego ?
Jak pracuje coach zespołu?
Coach przyjmuje systemowe podejście do pracy z zespołem – traktuje zespół jako system.
Tradycyjne podejście do pracy z zespołem polega na koncentracji na jednostkach tworzących zespół. Poprawa pracy zespołu jest osiągana przez poprawę efektywności jednostki lub poprawę relacji między dwoma członkami zespołu. Zakłada się, że zmiana części zespołu wpływa na cały zespół.
W podejściu systemowym przyjmuje się, że:
Uwaga coacha jest skoncentrowana na systemie lub relacji w zespole, a nie na poszczególnych osobach. W systemowym podejściu do zespołu uważa się, że:
Chcesz zaprosić swoich pracowników współodpowiedzialnymi za cele i rozwój Twojej firmy? Zaproś ich do „ grania do wspólnej bramki”. Sięgnij po coaching zespołowy.
Superwizja coachingowa jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi wsparcia w rozwoju coacha. Jest to proces, w którym jeden coach, zwykle bardziej doświadczony, wspiera innego coacha w jego rozwoju i pomaga sprostać wyzwaniom, które ten napotyka w trakcie swojej praktyki coachingowej.
Pomaga zrozumieć mu jak jego wartości, przekonania, przygotowanie merytoryczne i dotychczasowe doświadczenia wpływają na jego sposób pracy coachingowej.
OBSZARY WSPARCIA SUPERWIZYJNEGO
Superwizor może dodatkowo pełnić rolę mentora w obszarze budowania i rozwoju indywidualnej praktyki coachingowej. W tym zakresie wspólna praca zwykle dotyczy takich przykładowych tematów jak:
Prowadzę zarówno superwizję rozwojową, problemową, jak i normatywną. Warto wiedzieć czym się one charakteryzują:
Superwizja rozwojowa – Jej celem jest wsparcie coacha w jego rozwoju w różnych obszarach funkcjonowania – wsparcie w odkrywaniu indywidualnego stylu coachingowego, odkrywanie zasobów i obszarów rozwojowych, planowanie ścieżek dalszego rozwoju.
Superwizja problemowa – Jej celem jest przede wszystkim analiza trudnych przypadków, z którymi zetknął się coach w swojej pracy i trudno mu samemu sobie z nimi poradzić – superwizor pomaga zrozumieć, co trudnego jest w tych sytuacjach, jak przekonania i wartości coacha wpływają na relacje z Klientami coachingowymi.
Superwizja normatywna – Jej celem jest rozwój konkretnych umiejętności coachingowych zgodnie z określonymi modelami kompetencji coacha – są one często wymagane jako obowiązkowy element procesu certyfikacyjnego lub akredytacyjnego w szkołach coachingu i organizacjach akredytujących coachów. Superwizor analizuje sesje prowadzone przez coacha i udziela mu informacji zwrotnych na temat poziomu zgodności jego umiejętności z wymaganym standardem kompetencyjnym.
Jako SUPERWIZOR pracuję zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Od 2014 roku prowadzę grupy superwizyjne korzystając między innymi z autorskiego modelu MSG.
Superwizja to forma pracy, która ma towarzyszyć coachowi przez całą jego karierę zawodową. Jest ona najlepszym, najmocniejszym i najbardziej wszechstronnym sposobem na stawanie się profesjonalnym coachem poprzez refleksyjne uczenie się. Superwizja zmusza coacha do świadomego wysiłku, do tego by lepiej przygotowywał się do pracy z klientami, by pamiętał o zasadach, kodeksie etycznym, by nie zagubił się w gąszczu uczuć, emocji, dylematów, przekonań które posiada on sam oraz jego klienci. Poddając się superwizji ważne jest aby trafić do profesjonalnego superwizora, do kogoś kto ma wiedzę i doświadczenie, bowiem efektywność superwizji w znacznym stopniu zależy od tego w jaki sposób jest prowadzona. Dzięki doświadczonemu superwizorowi może być ona skuteczna i przynosić wymierne efekty. Dodatkowo superwizja grupowa jest przestrzenią do wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi coachami, ale też poznajemy siebie i to jak reagujemy jako Coachowie, kiedy w grupie pojawia się ktoś nowy – jak się wtedy czuję jako Coach, co się zmienia, co pracuje a co nie? To ważne pytania, które często sobie stawiamy zaczynając pracę z nowym klientem.
Uważam więc, że wartość pracy w grupie otwartej jest zdecydowanie bardziej ucząca i rozwijająca naszą pracę w relacji coachingowej.
Zapraszam również do lektury I w Polsce książki o Superwizji w Coachingu, której jestem współautorem. Razem z Anią Chraniuk wprowadzamy Was w niej świat superwizji coachingowej, pokazując w prosty i przejrzysty sposób dlaczego warto po nią sięgać pracując w zawodzie Coacha.
Rekomendacje :
„Superwizja coachingowa ” to pierwszy tak obszerny tekst poświęcony jednemu z najważniejszych elementów szkolenia i rozwoju zawodowego coachów. Czytelnik zapoznaje się z definicjami superwizji, jej modelami teoretycznymi, fazami oraz praktycznymi zasadami zarówno jej prowadzenia, jak i korzystania z niej. Jest to zwięzłe wprowadzenie dla superwizorów coachingu, ale pomocne także dla coachów, i to dwojako. Po pierwsze, coachowie zainteresowani własną superwizją dowiadują się wszechstronnie i szczegółowo na czym polega ta forma rozwoju kompetencji. Po drugie, niejako przy okazji poznają użyteczne narzędzia, które mogą również stosować w swojej praktyce coachingu. Walory tego tekstu, to zwięzłość, przejrzystość i przystępność, a równocześnie rzetelna wiedza. Forma dialogu, dzielenie się własnymi doświadczeniami, rysunki i schematy – wszystko to ożywia książkę, ważnym treściom nadaje lekką formę, a jej dynamiczny przekaz czytelnik tym łatwiej sobie przyswaja i przenosi do własnej praktyki.
Benedykt Krzysztof Peczko
Wiceprezes CC Innovation Sp. z o.o.
Akredytowany coach i superwizor Izby Coachingu
Obowiązkowa lektura dla każdego coacha i superwizora. Jest promocją standardów superwizji w coachingu. Napisana w sposób lekki i przystępny, jednocześnie rzetelnie i profesjonalnie. Poza dużą dawką wiedzy zachęca do refleksji, pracy nad własnym warsztatem, a co najważniejsze zachęca praktykujących coachów do poddawania się superwizji, pokazując jej niewątpliwe korzyści.
Artur Michalski
ICF Poland – International Coach Federation Polska
Gorąco polecam książkę „Superwizja w coachingu”, szczególnie tym, którzy szukają zwięzłego źródła inspiracji i wiedzy na temat superwizji, nie tylko w coachingu. Warto po nią sięgnąć dzięki odpowiedniemu połączeniu zwięzłego, rzeczowego i praktycznego ujęcia tematu oraz odnośników do osobistych doświadczeń. Serdecznie gratuluję autorkom.
Paweł Sopkowski
Współzałożyciel i Prezes Zarządu CoachWise.org
Zastanawiasz się jak analizować procesy HR? Myślisz o tym, jak procesy HR projektować i je następnie monitorować? Myślisz o tym, jak można te procesy ewaluować? Myślisz jak powinna wyglądać rzetelna ewaluacja tych procesów? Zastanawiasz się nad tym, jakiego rodzaju analizy mogą Ci pomóc w zarządzaniu: talentami; unikalnymi umiejętnościami; promocjami; rozwojem pracowników; rozumieniem decyzjami odejścia pracowników?
Opierając się na swoich doświadczeniach wspieramy Cię w następujących obszarach:
Zastanawiasz się nad tym, jak technologicznie takie analizy zrealizować tak, aby wyniki automatycznie generowały się samodzielnie?
O ten aspekt też zadbamy integrując Twoje systemy w jedną bazę danych zawierającą wszystkie potrzebne do Twoich analiz dane i niezbędne informacje.
Chcielibyście dowiedzieć się, co konsumenci myślą o produktach? Czy kupują zazwyczaj produkty tych samych marek, czy też kilku konkurencyjnych, a może eksperymentują na nowościach rynkowych? Czy Wasi klienci są lojalni wobec Waszej marki? Jeśli są lojalni powstaje pytanie „jak bardzo są lojalni”? Czy Wasi klienci polecają Wasze produkty i czy je chwalą (czy są ambasadorami Waszych produktów)? Z czego wypływa ta lojalność i jakie są jej powody (czyli silne strony Waszych produktów) oraz jakie są powody stosowania produktów innych marek (jakie są słabości Waszych produktów)? Czy Wasi klienci chcieliby, abyście zmienili coś w produktach (badamy sugestie zmian, krytykę, pochwały, emocje związane z używaniem produktów i emocje mówiące o stosunku wobec marki)?
W badaniach rynkowych realizujemy zarówno badania ankietowe CAWI (Computer-Assisted Web Interview), jak i badania face-to-face w formie IDI (Individual In Depth Interview) jak i badania FGI (Focus Group Interview) realizowane wśród grup ekspertów jak i grup konsumenckich.
Zapraszamy do rozmowy o potrzebach biznesowych, sposobie ich realizacji, analizy i wizualizacji.
Obszar naszej ekspertyzy obejmuje całościowo, zarówno proces badawczy, proces pracy na danych jak i analizy danych i finalnie wizualizacje danych będących wynikiem przeprowadzonego projektu oraz opowieści i interpretacji tego, czego dowiedzieliśmy się w projekcie.
A zatem pracujemy w obszarze, w którym:
Cechuje nas transparentne podejściem do ustalonych metod, a po wykonaniu analizy dostarczamy wizualizacji wyników i surowych danych prezentujących efekt zrealizowanego projektu.
Efektem naszej współpracy są: